Mikä täppä puuttuu kuuntelusta?

Dimi

Minulla on käytössä Openspot ja se näyttää toimivan ihan ok - se on kalibroitu ja kaikki palot palaa vihreänä ja saan otettua yhteyden, luulen että vika on kapulan asetuksissa. Käytän siis 'suoria yhteyksiä' koska Openspot. Jos huutelen jotain 244:ään niin minulle vastataan. Mutta 244:sta ei kuulu ikinä mitään. Aiemmin 244:ssa kuului kaikki alanumerot (käytännössä ne taisi aina siirtyä 9:siin), mutta jossain vaiheessa jonkin ohjeen mukaan yritin optimoida jotain - en edes muista mikä se oli, joku juttu juuri tästä 9 kanavan käytöstä. Sittemmin minulle päin ei kuulu mitään, siis en kuule muiden kutsuja ellen itse kutsu ensin. Tämähän käsittääkseni on DMR:ssä juuri helposti aiheutettu tilanne, kuuleminen DMR:ssä taitaa olla vaikeampi juttu kuin itsensä ääneen saaminen. Kapulana on TYT 390 GPS. Olisiko jollain takataskussa ehdotusta siitä minkä asian olen mennyt muuttamaan joka tuon helposti aiheuttaisi? Ei tarvitsisi tuijotella hiljaista kapulaa ja väsyä sen päällä pitämiseen kun sieltä ei kuulu mitään :)

OH2DD
Dimi

Veijo Arponen, OH3NFC <oh3nfc@...>

On Sun, 2017-10-01 at 22:28 +0300, Dimi wrote:
[...]

Näkyykö openSpotin Status-sivulla kohdassa 'BrandMeister linked static
TGs:' mitään? Jos ei, niin käy Brandmeisterin sivulla tekemässä
staattiset puheryhmätilaukset.

Liitteenä olevassa kuvassa (jos tulee läpi) näkyy minulla tilattuna
kaksi puheryhmää: 24410 ja 24431.

Jos sinulla ei vielä ole BM-tiliä, niin voit luoda sen seuraavan linkin
takaa https://brandmeister.network/index.php?page=register

73 de Veijo

Dimi

Moi Veijo,

Kiitos. No heti huomasin tuon kuvasi ansiosta että minulla on tainnut jäädä edellisestä kalibroinnista väärä connector asetus päälle. Mutta se ei vielä ratkaise asiaa - ongelma oli jo ennen kuin tuo on muuttunut. Mutta toinenkin asia selvisi. Minulla ei tällä hetkellä ole tuollaisia puheryhmiä. Kävin rekisteröitymässä brandmeisteriin ja nyt odottelen että joku admin vahvistaa minun rekisteröinnin niin pääsen tilailemaan niitä ryhmiä hotspotilleni. Sieltäkö ne brandmeisterissa oman hotspotin tietojen alta tilataan (eivät ole sellaiset asetukset vielä tässä vaiheessa näkyvissä kun ei ole kirjautuneena)?

Dimi

Veijo Arponen <oh3nfc@gmail.com> kirjoitti 1.10.2017 kello 22.42:

[...]

<2017-10-01-223542_1280x696_scrot.png>

Dimi

Saattaa muuten olla että juuri tätä asetusta olen muuttanut tuossa openspotissa jonkun ohjeen mukaan ja nythän se on disaploitu eli minulla on se on nyt 0

Reroute DMR TG9 calls to ID (0 to disable):

Dimi

Nyt sain brandmeisteriin oikeudet ja pääsin lisäämään staattiset talk groupit. Olen näköjään aiemmin pelannut tuolla dynaamisella talkgroupilla enkä sittemmin enää muistanut että se pitää aktivoida kuuneltavaan talk groupiin. Nyt jo kuulin jonkun että joku sanoi jotain. Sain jo Suomen talk groupit staattisena määrityksenä kuulumaan. Mutta jostain syystä nuo ulkomaan talkgroupit (WW, WW ENG) ei tuo mitään. Timeslotit niissä on 1. Yksi ongelma on TYT johon on aika huonosti ohjeita ja selvityksiä noihin eri nimisiin asioihin, kuten zone, digital RX group, channel information jne.... Ne on aika hämääviä. Esim. yritin lisätä Floridassa olevaa toistinta, mutten oikein ymmärtänyt että miten se pitäisi lisätä kun siitä löytyy nämä infot eikä Call ID:tä joka vaadittaisiin että saa lisättyä sen TYT:iin Digital Contactiksi (käyttäen hotspotia)

Callsign: W4AKH
Frequency: 444.80000
Offset: +5.000
ColorCode: 1

DMR-MARC
Ft. Pierce, Florida

Time Slot #1 - Group Call 1 = World Wide (PTT activated with 5 min inactivity timeout)
Time Slot #1 - Group Call 13= WW English
Time Slot #1 - Group Call 3 = N.America
Time Slot #2 - Group Call 2 = Local
Time Slot #2- Group Call 3112- Florida Statewide
Time Slot #2 - Group Call 3174- Southeast Regional

You Must Have [ARS] Disabled Within Your Radio

OH2DD
Dimi