Re: Suomi-asetukset pi-starille ?

Jukka Laakkonen

Moi Kari,

Eikait tossa muuta kuin kusoja...

En tiiä miten aktiivinen 2442 on mutta pitäis sieltä jo kuulua jos joku on kanavalla äänessä.

MMDVM jonku värinen led syttyy kun joku on aktiivisena. En muista mikä on alkuperäisessä DMR indikaatti (punainen?) kun omaani olen vaihtanut sinisen jotta näkyy (erottaa) paremmin. Ja samalla tuunasin vihreän power LED himmeämmäksi... En ymmärrä miksi sillä pitää valaista koko hamsäkki...

Nii ja se eka punainen tosiaan vilkkuu nopeasti kun on yhteys Brandmeister. Hitaasti jos yhteys ei oo kasas. Huomaat kun käynnistät PI-Star, ekaksi vilkkuu hitaasti, sitten nopeasti kun yhteys päällä. Vilkkuu siis nopeasti vaikka ei ois liikennettä radiolla.

Valitan että mulla ei oo tässä radiota käsillä jotta voitais kokeilla yhteyttä mutta varmaan sieltä joku vastaa. Voi myös sanoa ryhmänumeron (2442) yleiskutsussa, monet kuuntelee useampaa ryhmää niin tietää mihin ryhmään vastaa.

73 Jukka

Kari Valli kirjoitti 2.11.2020 klo 14.12:

Moi Jukka

Nyt siellä brandmeisterin sivulla näkyy tietoni.

Miten mun kuuluu nyt edetä ?

ma 2. marrask. 2020 klo 10.29 Jukka Laakkonen (ryydis@...) kirjoitti:
Moi Kari,

Brandmeisterissä pitää myös olla (kerrottuna) TG:t jotka se välittää hotspottiin. Ei riitä että rigissä on ryhmät. Eli kun Brandmeister tietää välitettävät niin sitten mmdvm(pi-star) välittää eteenpäin radiolle.

https://brandmeister.network/?page=hotspot&id=2441123
"Slot details" laatikkoon ilmestyy sitten välitettävät TG:t kun ne on asetettu. Nyt ne näkyy olevan sulla tyhjät.

-Jukka

Kari Valli kirjoitti 2.11.2020 klo 9.28:
Moi Jukka

Kiitos vastauksesta ja yhteydenpidosta :)
Kun pi-starista valitsin BM Finland 2441, aktivoitui  BM Finland 2441 salasana automaattisesti DMR:n password-kenttään. Pi-starin oletussalasana on passw0rd, kun ei mitään brandmeisteriä ole valittu/aktivoitu. Mulla on TG ryhmiä Anytonessa. Myöhemmäksi nyt jää kokeiltavaksi se, että lukeeko pi-star/dvmega Anytonen TG:t.

ma 2. marrask. 2020 klo 9.06 Jukka Laakkonen (ryydis@...) kirjoitti:
Moi,

Hyvä että olet edistynyt.
pari perusasiaa:
- Onko Brandmeisterin salasana annettu? Olettaisin että on koska palvelinyhteys lienee olemassa.
- Oletko laittanut Brandmeisteriin puheryhmät jotka haluat välitettävän? Esim. TG244, TG2441. Sen jälkeen tule noi TG -laatikon tavarat.

DMR-FI lärvikirjassa on varmastikin enemmän apua kuin täällä näköjään on. Pitäis varmaan itsekin kaikesta huolimatta joskus liittyä FB kun siellä on ehkä jotain hyödyllistäkin...

-Jukka

Kari Valli kirjoitti 1.11.2020 klo 22.37:
Moi

Etenin asetuksessa sen verran, että voin kertoa seuraavista PI-Starin Dashboardin kohdista.
Pi-Starin Dashboardilla on alueita, jotka näyttävät seuraavaa:

- 'Gateway Hardware Information'  näyttää CPUn lämpötilan. Väri oli vihreä tai oranssi, koska lämpötila vaihteli jatkuvasti johtuen syystä, että raspberry on koteloitu (OK).
- 'Service Status' -asetukset: 'MMDVHost' ja 'PiStar-Watchdog' näyttävät vihreää (OK).
- 'Active Brandmeister Connections' -asetus: Näytössä on 'BM Finland 2441'. (*) Muut asetustiedot tässä kohtaa ovat  'Not Set ' -tilassa.
- 'Gateway Activity' -asetus näyttää vihreitä kohtia (OK).
- 'Local Activity' -asetus näyttää vihreitä kohtia (OK).
- Modes Enabled' -asetus, 'DMR mode' näyttää vihreää (OK).
- Network status' -asetus, 'DMR Net' näyttää vihreää (OK).
- 'Radio Info' -asetus, jossa  näkyy 'TRX Listening'. Kokeilussa oli taajuus 434.425.000. Taajuus Anytone-radiossa ja pi-starilla raspberryssä.
 - DMR repeater -asetus, jossa näkyy 'TS2 enabled'. Tämä näyttää vihreää (OK). MUTTA sitten seuraava kohta on 'NO TG/No Ref' on tyhjä. Tämä liittyy varmasti siihen, kun mulla ei ollut puheryhmäkontaktia kokeilussa.
 - Sekundaarinen Wifi tukiasema oli kytketty wifi-tunnuksilla pi-starissa raspberryssä.

(*) Pi-Star asetuksesta löytyy Brandmeister Masterin valinta, josta löytyy vain BM Finland 2441.

- Raspberry pi 3, dvmega (single, uhf) ja pi-starin asennus ongelmaton asennus.

Onko teillä tietoa 'No TG/No Ref' asiaan, miten jatkan sen kokeilua ?

OH2BTH/2441123/Kari

su 1. marrask. 2020 klo 18.48 Jukka Laakkonen (ryydis@...) kirjoitti:
Moi Kari,

ootko saanut apua kysymyksiisi?
Mä voin yrittää auttaa jos tarviit vielä apua. Mutta en oo se joka osais parhaiten...

-1nk Jukka

Kari Valli kirjoitti 27.10.2020 klo 20:40:

Minulla on Anytone AT-578UV Pro.
Olisin asentamassa hot spottia nettiä yhteyksiä varten. Tätä varten minulla on raspberry pi 3 ja dvmega rpi radiokortti.

Olen ladannut pi-starin raspberry ohjelman 4.19.97-v7+ heidän kotisivultaan. Tätä radio-sovellusta minun alkaisin asentamaan.

Työlistajärjestys
1) Onko välttämätöntä rekisteröityä sekundaarisella wi-fi tukiasemallani pi-startille ssid ja psk tunnuksella?
2) Vai Onko jokin muu verkkosaitti kuin pi-star käytettävissä Suomessa/Suomeen, johon voin rekisteröityä/kirjautua?
2) Kuka voi parhaiten kertoa minulle pi-starin asennuksista?

* admin/configuration.php -tiedostossa on seuraavat alakohtaiset asetukset:
- MMDVMHost Configuration
- General Configuration
- Mobile GPS Configuration
- Firewall Configuration
- Wireless Configuration

- Mitkä Suomi-asetukset asennettava ennen radion käyttöönottamista ?

* expert asennus on toinen, jossa varmasti joudun tarkistamaan asetukset.
- Onko jollain tietää kertoa, mitä kohtia täältä on hyvä tarkistaa ja mitä sitten sen asetuksen tulee olla ?

Syysterveisin OH2BTH/2441123

Join findmr@findmr.groups.io to automatically receive all group messages.